Rally lydighed – Hundetræning på en sjov og anderledes måde

Da vi er ved at flytte til Fyn, er der ikke nye datoer på hjemmesiden.

Når du nu har gået på hvalpehold og unghundehold, er din hund knap et halvt år. Men dermed er dens træning på ingen måde slut. Det, den har lært, skal vedligeholdes, og nye ting skal stadig læres. Samtidig går hunden ind i sin første modningsperiode, hvor der ofte bliver ”lukket på grund af ombygning” i en eller flere perioder.

rally-lydighed

HoldnavnStartdatoStedPris
Hold 1 Begynder Trin 2Nye datoer er på vej.Lynge1000 kr
Hold 2 Begynder Nye datoer er på vej.Lynge1000 kr
Hold 3 Begynder Nye datoer er på vej.Uvelse1000 kr
Hold 4 Begynder Nye datoer er på vej.Uvelse1000 kr

Hvad er Rally lydighed ?

Det er en hundesport, hvor det modsat almindelig konkurrence-lydighed, er tilladt at rose, opmuntre og guide din hund ved hjælp af tale, samt kropssprog- og tegn. Dog må man ikke røre ved hunden, og man må ikke bruge godbidder eller legetøj under selve konkurrencen. Det må man selvfølgelig godt til træning, hvor hunden skal belønnes, hver gang den gør det rigtige. I Rally lydighed bliver der lagt stor vægt på, at din hund ser glad ud, at hunden viser, at I har det sjovt sammen, at I har en god kontakt og dermed et godt samarbejde.

Hvordan foregår Rally lydighed ?

Det  foregår på en bane der mindst måler 12.5 x 15 m. På banen er der sat et antal skilte på jorden, lidt som vejskilte. Skiltene viser/forklarer forskellige øvelser – samt hvilken retning du og din hund skal gå ved skiltet. På det første skilt står der “START”. Det næste skilt er f.eks en gul pil, der viser mod højre, det næste skilt igen fortæller dig måske, at din hund skal sidde ned, og at du skal gå rundt om den osv., indtil du når skiltet, hvor der står “MÅL”.

Antal skilte ?

Der er i alt 87 forskellige skilte inddelt i forskellige klasser, som i lærer om efterhånden.

Der er f.eks. 47 skilte i begynder-klassen. Når du har lært at udføre øvelserne i én klasse, bliver du præsenteret for nye og lidt sværere skilte, som høre til i næste klasse.

Kan man gå til konkurrence i Rally lydighed ?

Ja, det kan man rigtig mange steder rundet omkring i klubber som Dansk Kennel Klub, Danmarks Civile Hundeføreforening, men der er ikke et krav om konkurrence for at træne det.

Hvor mange klasser er der i Rally lydighed ?

Der er fem klasser: Begynder, Øvede, Ekspert, Champion, og en Super-Champion. Desuden er der en Rally Juniorklasse for de unge imellem 10-17 år.

Hvad skal jeg bruge når jeg skal træne Rally lydighed ?

Du kan bruge halsbånd eller sele, en god line –  gerne en på 1 1/2 – 2 m., en godbidstaske – mavebæltetaske, så dine godbidder er nemme og hurtige at få fat i, masser af de bedste godbidder din hund ved af, prøv dig evt. frem med fiskefrikadeller, And, små kødboller, skinke, kyllingetern eller frikadeller. Alt sammen skåret i små bidder. Nogle hunde vil imidlertid ikke have godbidder. Ofte er det fordi, man ikke har fundet den bedste smag til lige præcis dén hund, men så kan du i stedet bruge legetøj som f.eks. et fleece trækketov. Husk altid – lige meget hvad du træner eller laver med din hund – at tilbyde den vand ind imellem. Derfor: Husk drikkeskål og vand. Hvis du i forvejen træner med din hund, og bruger en “klikker” så tager du også den med.

Hvad kan jeg ellers bruge Rally lydighed til ?

Det er med til at styrke båndet mellem dig og din hund. Det er en sport, hvor samarbejdet vægtes højt. Det er en sport, der udfordre både hund og førers intellekt. Det er sport som ALLE kan dyrke uanset alder, størrelse og førlighed – og det gælder for både hund og fører. Det er fx ikke noget problem at dyrke Rally-Lydighed med sin hund, selv om man måske sidder i kørestol.

Sidegevinsten er, at man får en hund, der er let at have med andre steder, som man kan kalde til sig, når den er fri, som bliver god til at omgås andre hunde og mennesker. Kort sagt en hund der fungerer godt og harmonisk i dagligdagen.

De forskellige hold der tilbydes:

Fælles for alle hold er, at når vi øver på banerne, gennemgår vi træningsmetoder for hver enkelt øvelse og snakker om, hvordan de også kan anvendes i dagligdagen derhjemme.

• Rally lydighed Begynder

Pris for 6 x træning af 75 minutter er DKK 1000.00.

• Rally lydighed Begynder trin 2

På trin 2, kender du nu alle skiltene, der høre til
      Rally-Begynder, så her øver vi mange forskellige baner. Der vil være sat 2-3 hele baner op, samt
      nogle korte øvebaner. Pris for 6 x træning af 75 minutter er DKK 1000.00.

• Rally lydighed Øvede

På Øvede lærer i alle skiltene, der høre til i denne klasse.
      Rally Øvede kan man komme på, når man har været på Begynder 1 og 2, eller hvis man på en anden hundeskole er nået til denne klasse. Pris for 6 x træning af 75 minutter er DKK 1000.00.

• Rally Øvede trin 2

• Her øver vi en masse forskellige baner. Pris for 6 x træning af 75 minutter er DKK 1000.00.
    • Beløbet bedes betalt kontant ved første fremmøde.
    • Medbring venligst din hunds Forsikringspolice samt Vaccinations bevis.

Hvis der er noget du/i synes, at i mangler svar på, så kontakt mig endelig, på Tlf: 20471323 eller mail [email protected]

Vores glade kursister kommer blandt andet fra: Assens, Skallebølle, Odense, Svendborg, Nyborg, Søndersø, Glamsbjerg, Middelfart, Nørre Aaby, Bogense, Ringe, Strib, Vissenbjerg, Faaborg, Fredericia, Vejle, Kolding samt mange andre smukke byer, om vi er taknemmelig, ja da.

Hvalpetræning, det at få en god start, det er bare så vigtigt. <3