Hunde kan også få Demens.

Hos mennesker er demens forårsaget af Alzheimers sygdom, et hyppigt forekommende problem hos mennesker når de kommer op i årene.Demens hos hunde - Jeanettes Hundeskole
Man har længe vist at hunde kan få tilsvarende forandringer i hjernen som Alzheimers forårsager hos mennesker, og ligeledes udvikle symptomer der kan tolkes som demens.
Man mener at demenslignende symptomer kan ses hos 15-20 % af alle hunde over 8 år og hos op til 50 % over 14 år har symptomer.
Et projekt er nu i gang med at kortlægge hvordan vi kan stille diagnosen demens med rimelig sikkerhed og samtidig give mulighed for at se om behandlingen virker.

Demens hos hund kan give følgende symptomer:

•  Formålsløs vandren rundt
  • Formålsløs gøen
  •  Urenlighed
  • Tabt af tidligere indlærte evner
    Demens kan ikke helbredes, men symptomerne kan af og til afhjælpes ved hjælp af:
  • Opstilling af faste rutiner og rammer i hverdagen
  • Fodring: Der er et enkelt foder på markedet der kan minimere udviklingen af demensforandringer i hjernen. Jo tidligere man skifter over til dette, desto bedre effekt.
  • Medicin: Visse hunde med symptomer på demens kan have gavn af medicinering.
    Hvis I tænker at Jeres hund viser tegn på demens så er det relevant med en snak med dyrlægen.

Skrevet af Bygholm Dyrehospital.

Vores glade kursister kommer blandt andet fra: Farum, Hillerød, Fredensborg, Slangerup, Ølstykke, Hørsholm, Birkerød, Allerød, Lillerød, Frederikssund, Jyllinge, Lynge, Uggeløse, Stenløse, Ølsted, Nivå, Usserød, Søllested, Lyngby, Slangerup, Gentofte, Espergærde, Humlebæk, Værløse, Herlev, Frederiksværk, ja hele Nordsjælland. Og så er der dem fra Frederiksberg.